بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی

باحضورمسوولین محلی تایباد کشت نشایی ذرت علوفه ای 

برای نخستین بار درکشور ذرت نشایی با آبیاری پرفشار کشت شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تایباد گفت: برای نخستین بار درکشور ذرت نشایی با آبیاری پرفشار در شهرستان تایباد کشت شد.

به گزارش تایبادخبر، حسین شرافتی راد فرماندار شهرستان تایباد در حاشیه کشت ذرت نشایی در مزارع شهرستان تایباد (برای نخستین بار در شرق کشور) عنوان کرد: اگر بخواهیم کشورمان را بسازیم و به استقلال و خودکفایی برسیم باید با الگوهای جدید و مکانیزاسیوم کشاورزی و مهندسی پیش برویم.

وی ادامه داد: شهرستان تایباد با سابقه درخشانی که در کشاورزی دارد و همچنین باتوجه به اینکه بهترین افراد متخصص، ایدها و فکرها را در این شهرستان داریم، بهترین محل برای اجرای طرحهای کشوری است.

فرماندار تایباد خاطرنشان کرد: کشاورز ما بداند که عزم دولت و سیاستهای نماینده عالی دولت در شهرستان تایباد بر حمایت جدی از بخش کشاورزی است.

احمد خوش خو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد گفت: شهرستان تایباد درحدود ۱۷۰۰ هکتار کشت ذرت علوفه ای با میانگین برداشت ۴۰ تن در هکتار دارد.

وی اظهارکرد: ما در هر هکتار کشت ذرت بصورت سنتی حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم بذر مصرف می کردیم که با روش کشت نشایی ۵۰درصد میزان بذر موردنیاز در هکتار کم می شود اما برداشت محصول را ۱۰۰درصد افزایش خواهدداد.

وی افزود: مزارع ذرت در گذشته بصورت غیر یکنواخت کشت می شد که گاها علوفه با کیفیت بد و بدون بلال بدست می آمد. سرمازدگی پاییزی را در مزارع داشتیم، همچنین بحث مصرف زیاد آب در آبیاری نشتی داشتیم بطوریکه در هر هکتار نزدیک به ۱۲هزار مترمکعب آب مصرف می شد. اما با این کشت نشایی ذرت و آبیاری پرفشار تمام این مشکلات رفع خواهدشد.

خوش خو بیان کرد: طرح کشت ذرت نشایی در سطح کشور تنها در استان فارس انجام شده است که آن هم بصورت آبیاری نشتی بوده است و به این صورت هم نشایی و هم آبیاری قطره ای فقط در نیشابور و تایباد در حال انجام شدن است اما تفاوت تایباد با نیشابور در این است که ما در مزارع کنتور آب کار گذاشته ایم تا میزان مصرف دقیق آب را نیز بررسی کنیم.

رضا قهرمانی مبتکر طرح نشایی کردن کشت ذرت در ایران عنوان کرد: در سیستم آبیاری سنتی با بذرکاری و آبیاری نشتی ۱۲هزارمترمکعب آب مصرف می شود در این سیستم که تلفیقی از نشا و آبیاری تحت فشار یا قطره ای هست ۴۵۰۰ متر مکعب ، یعنی ۷۴۰۰ مترمکعب در هکتار صرفه جویی آب داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از چندسال تحقیق و مطالعه برای اولین بار در استان فارس اقدام به کشت ذرت نشایی کردیم. دوستان در ابتدا اعتقاد داشتند که ذرت نشایی در زمین مستقر هم نمیشود چه برسد که سودآور هم باشد. اما پس از اجرای این طرح ۱۰۰درصد میزان برداشت ذرت زیادترشد. یعنی از ۴۵ تن برداشت ذرت در هکتار به ۸۳/۵ تن در هکتار تبدیل شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۹
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی