بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  •  



جانباز و مدرس دانشگاه گفت: برابر تحلیل های ارائه شده بخش عمده از دستاوردهای دوران دفاع مقدس در عملیات بیت المقدس حاصل شد و در جریان این عملیات بطور کلی معادلات دشمنان اسلام اعم از سیاسی و نظامی با جان فشانی رزمندگان ایران به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر نمود.

برات گلثومیان جانباز و مدرس اختصاصی درس آشنایی با دفاع مقدس در گفتگو با تایبادخبر عنوان کرد: سوم خرداد سال ۱۳۶۱ روز فتح خرمشهر باعث شادی ملت بزرگ ایران و حضرت امام خمینی (ره )گردید. این عملیات که بنام عملیات بیت المقدس نامگذاری شده بود با رمز یاعلی ابن ابی طالب (ع) ساعت سی دقیقه بامداد روز جمعه آغازشد. این عملیات علاوه برفتح خرمشهر، باعث آزادی سازی شهرهای هویزه، پادگان حمید و منطقه وسیعی ازخاک جمهوری اسلامی ایران به وسعت تقریبی ۵۴۰۰کیلومتر مربع شد و یکی از وسیعترین عملیاتهای بود که پس ازعزل بنی صدرخائن توسط قرارگاه مشترک عملیاتی نیروهای مشترک سپاه و ارتش انجام شد.

وی افزود: براساس طرح عملیاتی پیش بینی شده و برنامه عملیات می بایستی دو سوم کل نیروهای برآورد شده برای این عملیات از رودخانه آرام وعریض کارون عبور می کردند این یک خطر پذیری بزرگ برای تصمیم گیرندگان و فرماندهان جنگ بود و یک نوآوری دردفاع مقدس، درطول ۸سال دفاع، رزمندگان اسلام در این عملیات طی نبرد جانانه ای که به دستور امام راحل مبنی براینکه باید حصر آبادان شکسته شود وخرمشهر آزاد شود؛ پس از عبور از رودخانه کارون جاده اهواز به خرمشهر را به طورکامل آزاد نمودند و درتعقیب واحدهای ارتش بعثی درگیری درمنطقه جفیر ادامه یافت و با عقب نشینی لشکرهای ارتش بعثی یگان های دو قرارگاه فتح و قدس به هم رسیدند و عمده منطقه پیش بینی شده درطرح عملیات بیت المقدس به جز منطقه خرمشهر آزاد گردید. پس از رسیدن نیروهای خودی به مرز بین المللی دشمن از نظر روحی آشفته و ازهم پاشیده شده بود وهمه چیز برای فتحی بزرگ وجنگ سخت درخرمشهر وبرای ورود به خرمشهر برای رزمنده گان اسلام فراهم گردیده بود.

وی ادامه داد: نیروهای خودی پس از یک نبرد بسیار سنگین بالاخره در بامداد روز سوم خرداد سال ۶۱ با آرایش و سازماندهی منسجم نبرد خرمشهر را آغازنمودند و علی رغم اینکه دشمن تمامی تجهیزات و چهار خط پدافندی و برای هرسنگر بیش ازیک کامیون مهمات تخلیه نموده بود. وقتی که دشمنان بعثی در برابر اراده و توان رزمنده گان اسلام قرارگرفتند، توان مقاومت نداشتند و غیورمردان خط شکن توانستن پس ازمقاومت دشمن بعثی خطوط دفاعی دشمن را درشهر خرمشهر بهم بشکنند وهجوم دلیر مردان سپاه وارتش و عنایت خداوند متعال باعث رعب ووحشت دشمن شد ؛ ودراین عملیات پس از ورود رزمنده گان به شهر خرمشهر، بیش از ۱۶هزارنفرازنظامیان بعثی را درداخل خرمشهر اسارت درآوردند.

غنایم گرفته شده در این عملیات به اندازه ای بود که فقط تخلیه مهمات برجای مانده از سوی ارتش بعثی در داخل سنگرهایشان حدود دو ماه به طول انجامید

گلثومیان گفت: برابر تحلیل های ارائه شده بخش عمده از دستاوردهای دوران دفاع مقدس در عملیات بیت المقدس حاصل شد و در جریان این عملیات بطورکلی معادلات دشمنان اسلام اعم ازسیاسی و نظامی به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر نمود و دراین عملیات برخلاف تصور ذهنی فعلی که می گویند درعملیات بیت المقدس فقط خرمشهر آزاد شده، علاوه بر خرمشهر مناطق وسیعی ازخاک جمهوری اسلامی ازجمله، هویزه، پادگان حمید و منطقه وسیعی ازخاک جمهوری اسلامی ایران به وسعت تقریبی ۵۴۰۰کیلومتر مربع آزاد شد.

وی ادامه داد: این عملیات بطورکلی علاوه براسارت بیش ازتعداد بعثیانی که به اسارت دلاورمردان اسلام درآمده بودند ؛ بیش از ۱۹هزار کشته ومجروح ازدشمنان بجا ماند؛ غنایم گرفته شده در این عملیات به اندازه ای بود که فقط تخلیه مهمات برجای مانده از سوی ارتش بعثی در داخل سنگرهایشان حدود دو ماه به طول انجامید. این مهمات غنیمتی تا سه سال علیه قوای دشمن بعثی توسط نیروهای رزمنده استفاده می شد. از دیگر موفقیت های انجام شده دراین عملیات، سقوط و انهدام ۲۲فروند هواپیمای جنگنده عراقی و بالگرد وانهدام ۴۱۸دستگاه تانک بشمارمی رود.

گلثومیان دلایلی که منجر به این پیروزی بزرگ گردید را اینگونه شرح داد: رهبری ومدیریت مدبرانه حضرت امام خمینی (ره )، طرح ریزی اصولی عملیات وتصمیم گیری منطقی فرماندهان مشترک ارتش وسپاه، ایمان وانگیزه رزمندگان اسلام، ابتکار و نوآوری در تاکتیک و انجام عملیات های شبانه، ترکیب تدبر وعقلانیت با روحیه شهادت طلبی، افزایش همکاری وهمدلی بین ارتش وسپاه، انسجام و وحدت ملی درکشور پس از فرار بنی صدر؛ استفاده از ظرفیت ها و منابع ملی، شناسایی وکسب اطلاعات دقیق ازدشمن ؛ استفاده گسترده تر ازظرفیت داوطلبان بسیجی ومردمی ؛ به کارگیری تجربه عملیات های موفق قبلی دراین عملیات ازجمله دلایل این پیروزی ارزشمند بود.

این جانباز جنگ تحمیلی تاکیدکرد: از آنچه گذشت؛ به این واقعیت می رسیم که فداکاری ایثارگران و جانبازی رزمندگان و خون پاک شهیدان باعث پیروزی حق بر باطل شد و دشمنی را که غرب و مزدورانش تا دندان مسلح نموده بودند و با این تصور که سه روزه استان خوزستان را تصرف می کند و در کمترین زمان نظام نوپا وجوان انقلاب اسلامی را شکست می دهد؛ در این فتح به این نتیجه رسیدند که ملت ایران به پیروی از رهبری انقلاب وانسجام و وحدت نیروهای رزمنده با استفاده از توان بسیج مردمی، دیگر اجازه حضور دشمنان را به خاک جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد و علی رغم شرکت بیش از ۲۵کشور دنیا درهمراهی مستقیم نظامی و اعزام نیروی پیاده جهت کمک به صدام و کمک های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی غرب وشرق به صدام ؛ همه دنیا در برابر عزم ملت ایران سرتعظیم فرود آوردند که فتح خرمشهر مهمترین نقطه قوت درتاریخ جنگ ایران وعراق به شمارمی رود.

مدرس اختصاصی درس آشنایی با دفاع مقدس گفت: این پیروزی و تعقیب دشمن درخاک عراق و نزدیک شدن ایران پس از فتح خرمشهر به شهرهای عراق و عملیات والفجر ۸ و تصرف شهر بندری فاو عراق توسط رزمندگان اسلام دشمن وابرقدرتهای که صدام را حمایت می کردند مجبور به معرفی متجاوز و برگشت دشمن به مرزهای بین المللی پس از ۸سال جنگ خانمان سوزی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی شروع کرده بودند، شدند.

پیام فتح خرمشهر

وی از این پیروزی بزرگ نتیجه گرفت: امروز دشمن به این یقین رسیده که علیه ملت ایران جنگ سخت نمی تواند کاربردی برای دشمن داشته باشد لذا با تغییر نگرش درجنگ علیه ملت ایران تغییر تاکتیک داده اند و تمام توان خود را برروی جنگ های نیابتی و تحریم ها و جنگ نرم و توطئه تفرقه داخلی اقوام و قومیت ها معطوف نموده و تلاش می کند در این عرصه بتواند کاری را از پیش ببرد لذا نسل جدید جوانان عزیز و افسران جنگ نرم امروز وظیفه ای مضاعفی درمقابل خون شهدای سوم خرداد سال ۶۱دارند و باید خود را تجهیز به مبارزه با جنگ جدید دشمن بنمایند.

وی در پایان خطاب به جوانان گفت: رزمنده امروز باید خود را درمقابل جنگ نرم دشمنان آماده کند تا بتواند با بصیریت و هوشیاری لازم به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای جامعه در این برهه از زمان که آنرا به دوران عبور ملت ایران از پیچ تاریخی تشبیه نموده اند،موفق عمل نمایند و با هوشیاری از این توطئه دشمنان نیز به فضل خداوند متعال عبورنمایند تا با این عبور با بصیریت مدیون شهدای سوم خرداد سال ۶۱ نباشند و قلب ملت ایران و رهبر انقلاب را با خنثی کردن توطئه های دشمنان شاد نمایند.

انتهای پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۳۱
barat kolsomiyan