بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی
بازار گل زعفران امسال در تایباد راه اندازی می شود

مدیر جهادکشاورزی تایباد گفت: به جهت تمرکز فروش، جلوگیری از فروش غیر بهداشتی زعفران و ورود دلالها به این عرصه و اینکه بتوانیم برند زعفرانی به اسم تایباد داشته باشیم، تصمیم گرفتیم بازار گل زعفران را امسال در تایباد راه اندازی کنیم.

به گزارش تایبادخبر، جلسه کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان تایباد شامگاه دیروز در دفتر فرماندار تایباد برگزار شد. حسین شرافتی راد، فرماندار تایباد در این جلسه اظهارکرد: مدیریت در زمان بحران خودش را نشان می دهد. مدیریت در حال حاضر و در شرایطی که داریم باید خلاقانه و عالمانه باشد. ما در شهرستان مرزی و پیشانی نظام هستیم لذا باید امید در دل مردم ایجاد کنیم.

وی افزود: مدیریت درست این نیست که کاری را تعطیل کنیم و یا بطور مثال بخاطر ترس از قاچاق، سوخت را در اختیار تراکتور دارانی که از این طریق امرار معاش می کنند، نگذاریم. بلکه باید با مدیریت و نظارت به اندازه لزوم امکانات، ادوات و سوخت را در اختیار کشاورز قرار دهیم.

وی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از وابستگی به نفت دور شده است و به سمت تولیدات کشاورزی و … روی آورده است.

فرماندار تایباد در بحث کنترل برداشت و حفاظت از سفره های آب زیرزمینی عنوان کرد: درست است که اضافه برداشت از چاههای کشاورزی مان انجام می گیرد ولی چاههای غیرمجاز زیادی هم در سطح شهرستان داریم که در حال آسیب زدن به روستاها هستند و باید جلوی برداشت از این چاههای غیرمجاز را بگیریم.

وی ضمن تاکید براینکه بدون تولیدات کشاورزی امنیت غذایی نداریم، افزود: ماموری که برای قطع برق چاه کشاورزی به محل چاه مراجعه می کند با کشاورز همکاری کافی را داشته باشد و اگر کشاورزی یک روز مهلت برای پرداخت بدهی خواست این مهلت را به کشاورز بدهد و سریعا اقدام به قطع برق چاه آب نکند چراکه اگر چند روز این پول دیرتر واریز شود هیچ اتفاق خاصی نمی افتد اما اگر چاه آبی قطع شود افراد زیادی ضرر می بینند.

شرافتی راد گفت: امیدواریم که بتوانیم زعفران تایباد را با راه اندازی بازار زعفران و برند سازی زعفران تایباد به جایگاه بالایی در استان برسانیم. همچنین بتوانیم فرآوری زعفران و بسته بندی آنرا در شهرستان داشته باشیم که هم سود بیشتری نصیب کشاورز شود و هم اشتغالزایی خوبی در شهرستان ایجاد شود.

علی اصغر خوش خو مدیر جهادکشاورزی تایباد در این جلسه به قطع چاههای کشاورزی به علت بدهی اشاره کرد و گفت: در جلسه قبلی مصوب شده بود اداره برق لیست بدهکاران را به نظام صنفی ما اعلام کند و پس از آن ظرف مدت هفت روز اگر بدهی خود را پرداخت نکردند این قطعی انجام شود که عملا چنین اتفاقی نمی افتد و کشاورزان زیادی بخاطر این مشکل به ما مراجعه کرده اند.

وی اظهارکرد: خواهش ما از اداره برق به جهت همکاری با کشاورزان که ضرر و زیان زیادی به آنها نخورد این استکه لیست بدهکاران را یک هفته قبل از قطع شدن در اختیار نظام صنفی ما قرار دهد که ما پیگیر این موضوع باشیم و به کشاورزان اطلاع دهیم. اگر بعد از گذشت یک هفته کشاورزی بدهی خود را پرداخت نکرد آن زمان اداره برق برای قطع برق چاه اقدام کند چراکه این قطعی چاه سبب ضرر و زیان نه تنها یک نفر بلکه به ضرر کشاورزانی می شود که از آن چاه بطور مشترک بهره برداری می کنند.

وی به سوخت رسانی به تراکتورهای کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: برخی از روستائیان با تراکتور و کارکردن برای بقیه ی کشاورزان هزینه زندگی روزمرّه خود را تامین می کنند و ممکن است شبانه روزی آنها با تراکتور در زمینهای کشاورزی تردد داشته باشند که با این وجود نیاز به سوخت بیشتری دارد.

ساماندهی بازار گل زعفران شهرستان

خوش خو در خصوص ساماندهی بازار گل زعفران شهرستان گفت: شهرستان تایباد ۴۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران دارد و بعنوان یکی از قطب های زعفران در استان مطرح است. به جهت تمرکز فروش، جلوگیری از ورود دلالها و فروش غیر بهداشتی و همچنین داشتن بازار گل شناخته شده برای راحتی کار خریداران شهرهای دیگر و اینکه بتوانیم برند زعفرانی به اسم تایباد داشته باشیم، تصمیم گرفتیم بازار گل زعفران را امسال در محل خانه کشاورز نزدیک میدان پلبند راه اندازی کنیم.

وی افزود: دستورالعملی برای شرایط محوطه بازار گل تهیه کردیم که نزدیک به ۲۳ مورد در آن آورده شده است از جمله اینکه عرضه گل فقط در داخل غرفه ها مجاز باشد. عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری در محوطه بازار گل ممنوع است و …

مدیر جهادکشاورزی تایباد عنوان کرد: تامین آب کشاورزی وظیفه وزارت نیرو است. بخش کشاورزی موافق برداشتهای بی رویه و برداشتهای غیرمجاز نیست. اما اینکه بعد از کلی جلسه به این نتیجه برسیم در شهرستانی مانند تایباد که اشتغالزایی آن وابسته به کشاورزی است، چاهها را خاموش کنیم تصمیمی ظالمانه است.

وی خاطرنشان کرد: کنتورهای هوشمند جدید چاههای کشاورزی، خروجی آب را بوسیله میزان برق مصرفی محاسبه می کند که بعلت استفاده ساختمانهای مسکونی در محل چاه کشاورزی از این کنتور برق و یا استفاده خط انتقال آب از این کنتور برق، مطمئنا محاسبه درستی از میران آب مصرفی چاه نخواهد داد و کشاورزان به این موضوع اعتراض دارند.

مسئول اداره آب در جواب این مشکل مطرح شده عنوان کرد: کشاورزان برای استفاده مسکونی در محل چاه و یا استفاده خط انتقال آب به زمینهای کشاورزی باید از کنتور جداگانه ای غیر از کنتور برق خود چاه استفاده کنند تا چنین مشکلی برایشان پیش نیاید.

انتهای پیام/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۸
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی