بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی

مولوی های تایباد
عربستان حرم امن الهی را ناامن کرده است/آل سعود فرافکنی می کندخبرگزاری مهر
تایباد- جمعی از ائمه جمعه و جماعات اهل سنت خراسان رضوی ضمن محکوم کردن بی‌کفایتی رژیم آل سعود در تامین امنیت حجاج با بیان اینکه این رژیم حریم امن الهی را ناامن کرده خواستار عذرخواهی سعودی ها شدند.

شناسه خبر : 2927244

ائمه جمعه اهل سنت تایباد بابیان اینکه بی‌تدبیری و بی‌کفایتی رژیم آل سعود در میزبانی حجاج پس از به وقوع پیوستن حادثه‌های متعدد در این فاجعه به درستی مسجل شد بیان کردند: عربستان باید بی‌کفایتی خود را پذیرفته و بابت این حادثه عظیم که دل مسلمانان جهان را به درد آورد عذرخواهی کند.  
عربستان دست از فرافکنی بردارد
امام‌جمعه اهل سنت شهر مشهد ریزه در این رابطه و در گفتگو با مهر عنوان کرد: فاجعه مصیبت بار و اسفناکی که در رمی جمرات و در سرزمین منا  اتفاق افتاد و منجر به شهادت جمع کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف و نیز تعداد زیادی از حجاج کشور عزیزمان شد قلوب همه را مجروح و عید قربان را به عزا تبدیل کرد.
مولوی عبدالکریم علی بایی اظهار کرد: حادثه غمناک منا در عید سعید قربان به‌طور حتم ناشی از سوء مدیریت و بی‌برنامگی دولت سعودی در برگزاری آئین حج ابراهیمی است که موجب شد ضایعه‌ای بزرگ و فراموش‌نشدنی در اذهان امت اسلامی ایجاد شود.
 وی با اشاره به اینکه جان‌باختگان حادثه سقوط جرثقیل و منا به طور حتم در پیشگاه خداوند متعال از مقام شهید برخوردار خواهند بود افزود: لازم است تا حکام سعودی که این حادثه مرگبار را به دلیل بی‌توجهی و سوء مدیریت رقم زدند قبول کرده و از مسامانان جهان عذرخواهی کنند.
مولوی -تایباد
وی یادآور شد: مسئولان آل سعود در مقابل کشورهای اسلامی بایستی پاسخگو باشند وهمان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دست از فرافکنی و مقصر جلوه دادن بقیه برداشته و از مسلمانان و حادثه دیدگان عذرخواهی کنند.
عربستان حرم امن الهی را نامن کرده است
مولوی علی بایی اظهار کرد: ما حکومت عربستان سعودی را مقصر حادثه منا می‌دانیم زیرا آنها به‌عنوان میزبان حجاج  و مسئول تامین امنیت جان زائران حرم امن الهی هستند و باید در مقابل جهان اسلام پاسخگو باشند.
وی گفت: وقوع دو حادثه سقوط جرثقیل و منا حوادث ناشی از اهمال و سستی در مدیریت حج توسط مسئولان امنیتی عربستان  حرم امن الهی را برای حجاج ناامن کرده است و بی‌تدبیری در مدیریت و سهل‌انگاری و اهمال در وظیفه باعث مصیبت‌های فراوانی برای مسلمانان شده است.
وی گفت: انشاء الله با دخالت سازمان اجلاس اسلامی و سران کشورهای اسلامی تدابیر صحیح و پیشگیرانه‌ای اتخاذ شود تا دیگر شاهد چنین وقایع تلخ و نگران‌کننده‌ای در مناسک حج نباشیم.
عربستان باید عذرخواهی کند
امام‌جمعه اهل سنت مسجد جامع مالک ملک تایباد نیز در همین رابطه در گفتگو با مهر بیان کرد: ضایعه بزرگ منا که باعث مجروح شدن و فوت زائران خانه خدا و مسلمانان بلاد اسلامی را عزادار کرد نشان‌دهنده آن است که دولت عربستان از میهمان خدا به‌درستی میزبانی نکرده است.
مولوی عبدالله حیدری بیان داشت: حادثه منا و سقوط جرثقیل در مراسم حج امسال نشان از بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان دولت سعودی بود و می‌طلبد مسئولان کشور عربستان توجه و دقت بیشتری به این جریان داشته باشند.
وی گفت: دولت آل سعود باستی در خصوص حادثه منا پاسخگو باشد و کشورهای اسلامی نیز می‌بایست تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری کنند تا در آینده شاهد چنین حادثه‌های دل‌خراشی براثر ناتوانی عربستان در چنین مراسمی نباشیم.
مولوی -تایباد
مولوی حیدری ادامه داد: این حادثه دردناک باعث که عید قربان عده کثیری از مسلمانان جهان به عزا تبدیل شود و این حادثه زنگ خطری برای دولتمردان آل سعود بود که از خواب غفلت بیدار شوند.
وی با اشاره به اینکه حادثه منا برای مسلمانان جهان یک مصیبت بزرگ بود گفت: ‌می‌طلبد مسئولان کشورهای اسلامی و دولت عربستان توجه و برنامه‌ریزی و هوشیاری دقیق‌تری را در جهت برگزاری مناسک حج داشته باشند.
وی بیان داشت: حادثه منا هیچ‌گاه از ذهن مسلمانان به‌ویژه زائرین بیت احرام خراج نخواهد شد و بی‌کفایتی و بی‌تدبیری آل سعود در ذهن آن‌ها باقی خواهد ماند.
وی گفت: آل سعود بایستی مسئولیت این حادثه عظیم و دردناک منا بپذیرند چراکه میزبان این مراسم معنوی بزرگ هستند.
بی‌تدبیری مسئولان سعودی در فاجعه منا مشهود و محکوم است
مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت شهرستان مرزی تایباد نیز گفت: هرگونه تساهل، بی‌تدبیری و سهل‌انگاری از سوی دولت سعودی در تأمین امنیت زائران بیت‌الله محکوم است و وظیفه حفظ جان زائرین به عهده مسئولان سعودی است.
مولوی عبدالباری صالحی در گفتگو با مهر با تأکید بر اینکه قصور و کوتاهی عربستان در وقوع این فاجعه برای همگان مشهود و محکوم است ادامه داد: فاجعه دردناک روز عید قربان در منا و مراسم حج که در آن جمع کثیری از ضیوف الرحمن و مؤمنان مهاجر الی الله از کشورهای اسلامی جان خود را ازدست‌داده و شهید شده‌اند موجب شد تا اندوهی بزرگ و غمی آشکار جهان اسلام را فراگرفت.
مولوی -تایباد
وی گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور عزیز ما ایران که با اشتیاق فراوان در انتظار برگشت عزیزان به حج رفته خود بوده‌اند اکنون به عزای آنان نشسته و در فراق آنان اشک می‌ریزند.
مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت تایباد گفت: ما از مسئولان سازمان حج تقاضا داریم تا با تلاش مضاعف خود نسبت به شناسایی مجروحان این حادثه و مداوای مجروحان ایران و سایر کشورهای اسلامی توانمندی گروه اعزام کننده ایران به رخ جهانیان بکشانند .
وی با اشاره به اینکه وظیفه امنیت جان زائران به عهده مسئولان سعودی است افزود: مسئولان سعودی بایستی همکاری لازم را در جهت مداوای مصدومان و تحویل اجساد فوت‌شدگان با گروه‌های کمک‌رسانی ایران به عمل‌آورند و در قابل کوتاهی خود به جوامع بین‌المللی پاسخگو باشند.

مولوی عبدالباری صالحی بابیان اینکه این عزیزان در حال انجام مناسک حج به دیدار حق شتافته و ان‌شاءالله مورد رحمت و لطف ذات احدیت قرار گیرند بیان کرد: بر همه ما به‌ویژه میزبان این مراسم واجب است تا پیگیر حقوق این عزیزان و خانواده‌هایشان باشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۹
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی