بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی
تحصیل دانش‌آموزان تایبادی زیر سقف لرزان 80 کلاس «تخریبی»
از کلاس های مختلط تا مدرسه 52 ساله!
خراسان رضوی - مورخ سه‌شنبه 1394/06/31 شماره انتشار 19076

کلثومیان/ تایباد با داشتن 23 هزار دانش‌آموز درمقاطع مختلف تحصیلی و هزار و 600 معلم و190 واحد آموزشی ، امسال درحالی به استقبال اول مهر و بازگشایی مدارس می رود که با مشکل وجود 15مدرسه تخریبی(80 کلاس) و کمبود 20 کلاس درسی مواجه است که اگر به این مسئله توجهی نشود ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود. این در حالی است که با توجه به کمبود فضای آموزشی در تایباد ، امسال شاهد موفقیت های خوبی به خصوص در قبولی کنکور بودیم که به عنوان سال طلایی قبولی درکارنامه آموزش وپرورش ثبت شده است. این موفقیت وقتی مضاعف می شود که مشکل کمبود فضای آموزشی مرتفع شود و تخصیص اعتبارات برای مدرسه سازی مطابق با رشد جمعیت دانش آموزان شهرستان باشد.

وجود مدرسه مختلط

«علی پزشکی» شورا یار محله «برق مزار» که در حاشیه غربی شهر تایباد قراردارد ،گفت: مدرسه مقطع ابتدایی شهید «علی صادقی» درمنطقه برق مزار واقع شده که این مدرسه ازنظر ساخت خیلی قدیمی است و چندین سال است که در نوبت بازسازی قرار دارد. وی با بیان این که هنوز این مدرسه بازسازی نشده است،افزود:متاسفانه در این مدرسه دختر و پسر به صورت مختلط درس می خوانند که والدین به دلیل ملاحظات مذهبی واسلامی دختران خود را وادار به ترک تحصیل می کنند. وی اظهار کرد: یک خیر از طریق یکی از معتمدان این منطقه برای ساخت یک باب مدرسه شبانه روزی ازتهران به تایباد دعوت شده بود اما متاسفانه با کارشکنی برخی افراد در  منطقه «برق مزار» رو به رو شد  که این خیر مجبور شد در منطقه ای دیگر از شهر تایباد مدرسه ای جدید احداث کند.وی خاطر نشان کرد: ازمسئولان آموزش وپرورش استان تقاضا داریم به وعده ای که برای ساخت مدرسه در این منطقه داده اند عمل کنند تا فرزندان مردم شهرستان مرزی تایباد که از نظر توان اقتصادی هم مشکل دارند، بتوانند از نعمت فضای آموزشی مناسب برخوردار شوند.

 مدرسه 52 ساله

«برآبادی» دهیارروستای «فرمان آباد» درباره یکی ازقدیمی ترین مدارس این روستا افزود:مدرسه مقطع ابتدایی «ادیب» در سال 42 ساخته شد و از سال 82 درطرح مدارس فرسوده وتخریبی قرار گرفت که متاسفانه تاکنون برای بازسازی این مدرسه هیچ اقدامی نشده است. وی با بیان این که این مدرسه با سابقه 52 ساله هنوز فعالیت دارد،افزود: تاکنون چند مرتبه با مسئولان مربوطه مکاتبه کردم که به دلیل تنگناهای اعتباری و حجم بالای تقاضا ، تاکنون نوبت تخریب وبازسازی این مدرسه نشده است. وی با بیان این که این روستا با سه هزار نفر جمعیت یکی ازروستاهایی به شمار می رود که به عنوان طرح الگوی توسعه درسطح استان انتخاب شده است،افزود: سال گذشته به علت بارندگی زیاد مشکلات زیادی برای دانش آموزان اتفاق افتاد که حتی بخشی ازگچ سقف مدرسه بر سر دانش آموزان ریخته بود که این موضوع را به آموزش وپرورش وستاد بحران شهرستان هم اعلام کرده ایم.«اسکندرشیدایی» عضو شورای روستای «اسدآباد دربند» درباره یکی ازمدارس تخریبی و فرسوده دراین روستا اظهار کرد:مدرسه شهید «حسن بهلولی» ازسال 63 ساخته شده و هم اکنون نیز 250 دانش آموز دراین مدرسه مشغول به تحصیل هستند اما الان جزو مدارس تخریبی محسوب می شود. وی ادامه داد:این مدرسه در مجاورت رودخانه ای واقع شده و از سطح خیابان اصلی نیز پایین تر است که  اگر سیل یا حادثه غیر مترقبه ای روی دهد ، ممکن است خسارات غیرقابل جبرانی به وجود آید که ممکن است قابل جبران هم نباشد .

افزایش دانش آموز و کمبود فضای آموزشی

«عباس عباسی بهلولی» مدیر آموزش و پرورش تایباد با تایید وجود 15 مدرسه تخریبی«80کلاس درس» درتایباد و با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان، گفت: تایباد امسال و با توجه به کمبود فضای آموزشی ، یکی ازسال های طلایی آموزشی را شاهد بوده که بیشترین قبولی دررشته پزشکی را به تناسب جمعیت درسطح استان به خودش اختصاص داده است. وی افزود:امسال با مساعدت مسئولان آموزش وپرورش استان و نماینده مجلس،اعتباری حدود چهار میلیارد تومان از منابع مختلف جذب کرده ایم و همچنین خیران مدرسه ساز هم مبلغ یک و نیم میلیارد تومان کمک کرده اند.وی تصریح کرد : امسال جمعیت دانش آموزی درتایباد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و حتی با توجه به سیاست‌های اعلامی وزارت آموزش و پرورش، امسال تعداد730 دانش آموز فاقد شناسنامه و اتباع خارجی ثبت نام کرده ایم که این دو ویژگی هم باعث شده بیشتر با مشکل کمبود فضای آموزشی درشهرستان روبه رو شویم.مدیر آموزش وپرورش تایباد افزود: یکی ازاقدامات موثری که امسال برای آماده سازی مدارس انجام شده،همکاری بسیج سازندگی برای آماده سازی و رنگ آمیزی تعدادی ازمدارس شهرستان بوده است.وی اظهار کرد: مهم ترین چالش آموزش و پرورش در شهرستان مرزی تایباد ، کمبود فضای آموزشی است که هرساله شاهد رشد جمعیت دانش آموزی هستیم. با توجه به تناسب رشد جمعیت دانش آموزان ، اعتبارات تخصیصی و کمک های خیران مدرسه ساز اصلا جواب گو نیست و باید برای ساخت و ساز واحدهای جدید آموزشی متناسب با رشد جمعیت چاره اندیشی شود.

اظهارات مدیر کل

همچنین حسینی مدیرکل آموزش و پرورش استان دیروز در نشست خبری در پاسخ به سئوال خراسان در خصوص مختلط بودن برخی مدارس گفت: مدارس نباید به صورت مختلط برای دانش آموزان دختر و پسر تشکیل شود اما در مناطق محروم روستایی به دلیل کمبود فضا فقط در پایه اول ابتدایی و به تعداد بسیار کم اجازه چنین کاری داده شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی