بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی
نماینده مردم تایباد درمجلس شورای اسلامی:

سهم تایباد از صنعت استان ۲ درصد است/درآمد کشاورزان جوابگو نیست

شناسهٔ خبر: 2913774 - 

تایباد-نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم صنایع این منطقه از صنعت استان که جایگاه چهارم کشور را دارد تنها ۲ درصد است.

غلامرضا اسدالهی در گفتگو با مهر بیان کرد: متوسط اشتغال کشاورزی در کشور ۱۸درصد و در شهرستان مرزی تایباد ۵۶ درصد است.

وی افزود: اقتصاد این منطقه بر مبنای کشاورزی و دامداری است و دامداری و کشاورزی به دلایلی از جمله کاهش منابع آبی، نزولات آسمانی و خرد شدن زمین های کشاورزی و آسیب دیدن زمین ها بر اثر استفاده بی رویه از کود های شیمیای و سموم هم چون گذشته نیست.

وی یادآور شد: دامداران و کشاورزان مشکلات عدیده ای دارند و این امر نمی تواند پاسخگوی نیازهای معیشتی و ارتزاق مردم باشد و ناچاریم قسمتی از بار هزینه های زندگی در منطقه را بر دوش صنعت و خدمات بیندازیم.

وی افزود: با رایزنی های صورت گرفته از سال گذشته بیش از ۲۶ درصد از سرمایه گذاری های صنعتی استان در این منطقه بوده با اینحال مشکل استغال همچنان ادامه دارد.

وی از بهره برداری کارخانه سیمان با سرمایه گذاری بیش از۳۰۰میلیارد تومان وکارخانه شیشه با بیش از ۵۰۰میلیارد تومان در آینده خبر داد و گفت: بنیاد برکت بیش از ۲۰ میلیارد تومان در دشت ژلبند سرمایه گذاری کرده است.

وی به بحث منطقه ویژه ا قتصادی اشاره کرد و گفت :‌ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون زمینه ای مناسب برای سرمایه گذاری است که بیش از ۴۵ درصد از سهام منطقه ویژه اقتصادی متعلق به مردم تایباد استو

روند رشد منطقه ویژه اقتصادی کند است

وی با انتقاد از روند کند منطقه ویژه اقتصادی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات خوبی که برای سرمایه گذاری خارجی در منطقه در دست انجام است امیدواریم بتوان مشکلات بیکاری شهرستان را رفع کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: سه محدود با پهنه معدنی بزرگ به تعاونی های فراگیر برای بهر مندی عموم مردم با موافقت وزیر صنعت واگذر شده است.

وی گفت: ۲۲ نوع ماده معدنی در این مناطق یافت می‌شوند که بهترین نوع سیلیس استکه در این مناطق یافت می‌شوند همچنین در منطقه تربت جام و باخزر ۱۲ هزار کیلومتر اکتتشاف در دست انجام است و با همین نگاه  تغییر رویکرد پروژه‌های صنعتی شروع شده است.

الگوی کشت باید تغییر کند

اسدالهی همچنین با اشاره به بحران آب در منطقه تربت جام و تایباد بیان کرد: به دنبال این هستیم که الگوی کشت را تغییر دهیم و به سمت کشت‌های کم آب رفته و کشت‌هایی مانند پسته و زعفران در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با زیرساخت‌های در حال انجام برای پیشرفت بیشتر صنعت بیان کرد: پروژه راه آهن دوغارون که هم اکنون در دست ساخت قرار گرفته جزو ملزومات و زیرساخت‌های اصلی صنعت است همچنین دوبانده کردن جاده دوغارون به مشهد نیز در حال انجام است و این اقدامات در واقع برای این اساس که الگوی ارتزاق مردم از کشاورزی به سمت صنعت سوق پیدا کند.

وی گفت: ضریب اشتغال در خراسان رضوی ۲ در صد پایین تر از میانگین کشوری است و  بودجه استان بر اساس شاخص‌هایی مانند وسعت، جمعیت و میزان محرومیت باید به ۷.۹ درصد کل بودجه برسد اما در چند سال اخیر بودجه استان پایه درستی نبوده و حدود ۶ درصد از کل به استان تعلق می‌گرفته است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۱
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی