بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی

خاطرات آیت الله محدثی همرزشهید مطهری ازحوادث 17شهریورسال 57



امام جمعه تایباد گفت: یکی از استوارهای ژاندارمری آن زمان که او هم از این کشتار خونین ۱۷ شهریور ناراحت بود به من گفت که آنها سربازان اسرائیلی را وارد صحنه کرده بودند چرا که بالاخره نیروهای ژاندارمری هم مسلمان بودند و سختشان بود که این جمعیت عظیم را به گلوله ببندند.

آیت الله محمد محدثی امام جمعه تایباد در گفتگو باخبرنگارتایبادگفت:
 در زمانیکه انقلاب مردم ایران در حال اوج گرفتن بود، دولت شاهنشاهی حکومت نظامی اعلام کرد. مردم هم باوجود حکومت نظامی در خیابانها تظاهرات می کردند و در روز جمعه ۱۷ شهریور سال ۵۷ مردم در و خیابان و میدان ژاله تهران که بعدا معروف شد به میدان شهدا  اجتماع عظیمی کرده بودند.

وی ادامه داد: آنها چون حکومت نظامی اعلام کرده بودند سربازان را با مسلسل و اسلحه مسلح کرده بودند تا به سمت این جمعیت عظیم شلیک نمایند. در آن جمعه سیاه قریب به چهارهزار نفر را  شهید و خیابان را غرق خون کردند.

امام جمعه تایباد تاکید کرد: ارتشبد اویسی در مقام فرماندهی نظامی تهران موجب شهادت بسیاری از مردم در روز ۱۷ شهریور یا جمعه سیاه گردید.

وی خاطرنشان کرد: حتی در همان ایام بعد از ۱۷ شهریور یکی از استوارهای ژاندارمری آن زمان که او هم از این کشتار خونین ناراحت بود به من گفت که آنها سربازان اسرائیلی را وارد صحنه کرده بودند چرا که بالاخره نیروهای ژاندارمری هم مسلمان بودند و سختشان بود که این جمعیت را به گلوله ببندند به همین علت از سربازان اسرائیلی استفاده کردند.

آیت الله محدثی بااشاره به اینکه چندین برابر تعداد افرادی که در آن روز به شهادت رسدند، مجروح شدند، تصریح کرد: حتی در خیابانها خاک اره و بنزین روی زمین ریخته و آتش زده بودند تا کسی نتواند فرار کند.

وی بیان کرد: این واقعه سر و صدای زیادی به راه انداخت و حتی نمایندگان مجلس آن زمان در نطق پیش از دستور مجلس ، به شریف امامی نخست وزیر وقت اعتراض کردند که چرا مردم را کشتید و آنقدر این نمایندگان موثر و با سوز نطق می کردند که زمانیکه من از رادیو به سخنان آنها گوش می دادم گریه ام گرفت.

امام جمعه تایباد با تاکید بر اینکه ۱۷ شهریور روز بسیار تلخی بود، خاطرنشان کرد: در این واقعه چندین هزار مسلمان را شهید کردند و همان میدان ژاله که در اطراف آن هزاران نفر کشته و مجروح شدند به نام میدان شهدا نام گرفت. جوانان هم بعد از آن این سرود را خطاب به شاه می خواندند: ” ۱۷ شهریور روز ننگ تو، ۱۷ شهریور افتخارما.”

وی بیان کرد: بعد از اینکه این قیام و کشتار اتفاق افتاد ، شریف امامی نخست وزیر آن زمان مجبور شد استعفا دهد و پس از برکناری شریف ‌امامی از ریاست دولت، اویسی در صدد تشکیل دولت نظامی برآمد ولی قرعه به نام ارتشبد ازهاری افتاد. که آن هم زودتر از شریف امامی از ایران فرار کرد اما انقلاب ما همچنان به پیش می رفت.

امام جمعه تایباد تاکید کرد: یکی از روزهای تاریخی انقلاب ما همان روز ۱۷ شهریور سال ۵۷ بود و بعد از آن هم دیگر نتوانستند جلوی این مردم را بگیرند.

آیت الله محدثی اضافه کرد: هر روز در آن زمان(سال۵۷) همین اعتراضات و کشت و کشتار بود منتهی ۱۷ شهریور اوج این اعتراضات بود. چراکه آن روز ، روز جمعه بود و از قبل برنامه ریزی و اعلام کردند که در این روز برای تظاهرات جمع شوید و بدلیل اینکه روز جمعه هم بود جمعیت بسیار زیادی گرد هم آمده بودند.

وی یادآور شد: قصد نیروهای شاهنشاهی  از کشتار خونین ۱۷ شهریور این بود که می خواستند یک ضربه مهلک به مردم بزنند تا دیگر یک نفر هم جرئت بیرون شدن از خانه را نداشته باشد. اتفاقا بدتر شد و تجمع و شور و حرکت مردم شدت پیدا کرد و بیشتر شد و دیگر نتوانستند جلوی مردم را بگیرند تا در آخر شیرازه حکومت از دستشان در رفت.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۷
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی