بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی
خربزه کاران تایبادی ازدست دلالان می نالند

 شهرستان تایباد با هشت هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت خربزه به عنوان یکی از قطب های تولید این محصول درسطح کشور می باشد که این روزها از دست دلا لان می نالند.

به گزارش خبرنگار ایرنا هرساله بیش از 35 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان خراسان رضوی به زیرکشت محصول خربزه می رود.
مرتضی حسینی رییس خانه کشاورز شهرستان تایباد به خبرنگار ایرنا گفت : با پایین بودن قیمت خربزه و نقش دلالان کشاورز هیچ سهمی در تولید این محصول ندارند و همه ساله فروش این محصول این قشر زحمتکش را با مشکل مواجه می کند.
وی افزود: هم اکنون این محصول برروی دست مزارع و بلا تکلیف رها شده است.
حسینی گفت : خربزه و هندوانه به عنوان کشت غالب این شهرستان محسوب می شود که همه ساله باشروع فصل این محصول بیش از 20هزارنفر روز کارگر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این منطقه مشغول به کارمی شوند.
وی واسطه ها و دلالان را مانع رسیدن سود به خربزه کاران دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم حداقل هزینه های خود را جبران کنیم باید هرکیلوگرم خربزه را بالای 10هزار ریال به فروشیم، در حالی که واسطه ها به قیمت پایین تری این محصول را از کشاورز خریداری و چندین برابر در بازار به فروش می رسانند.
وی به گرمای شدید و گرد و خاک در این شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه گرمای شدید و وجود ریزگردها و بادهای 120روزه امسال به این محصول نیز خساراتی وارد کرد.
حسینی افزود : خربزه به عنوان یک محصول تره بار محسوب می شود که بلافاصله بعد از برداشت باید روانه بازار و به مصرف برسد و ماندن محصول بر سر مزارع کیفیت این محصول را پایین می آورد.
وی خواستار ساماندهی خرید و فروش این محصول درسطح شهرستان شد و افزود : هم اکنون هیچگونه مکانی مناسبی برای عرضه و فروش این محصول وجود ندارد و قیمت خربزه از مزرعه تا میادین محلی شهرستان شاید درحدود پنج برابر متغییرباشد.
حسین شرافتی راد فرماندار تایباد به همجواری این شهرستان با کشور افغانستان اشاره کرد و افزود : این شهرستان کمتر از 20کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد که در صورت حمایت دولت می توان بستر صادرات انواع محصول به وی‍ژه خربزه را به این کشور فراهم کرد.
مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان به جایگاه کشاورزی شهرستان تایباد اشاره کردو افزود:این شهرستان با40هزار سطح زیرکشت و تولید سالانه بیش از 18نوع محصول باغی و 27نوع محصول زراعی یکی از قطب های کشاورزی استان خراسان رضوی محسوب می شود که کشاورزی این منطقه نقش بسزایی در امرار معاش ساکنین این خطه مرزی دارد.
کارشناس سبزی وصیفی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: این استان به عنوان قطب اصلی تولید محصول خربزه در سطح کشور محسوب می شود که سالانه بیش از 630هزارتن از این محصول در سطح استان تولید می شود.
وی گفت: میانگین تولید خربزه در هر هکتار به 15 تا 16تن می رسد که برداشت این محصلو از اوایل تیرماه تا اواسط مهرماه ادامه دارد.
رامین ظریفیان افزود: بخشی از خربزه خراسان رضوی به مصرف تازه خوری مردم استان و مابقی به سایر استانهای کشور ارسال می شود و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس وآلمان مشتری این محصول نیز هستند.
خربزه کاران شهرستان تایباد براز امیدواری کردند انعکاس مسایل ومشکلات خربزه کاران دررسانه ها منجر به گره گشایی ورفع این موارد شود.
شهرستانهای تایباد،تربت جام،سرخس،خواف ورشتخوار تولید کننده محصول خربزه هستند.
شهرستان 114هزارنفری تایباد در 225کیلومتری جنوب شرقی مشهد قراردارد.
گزارش از: علی اصلاحی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۱
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی