بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی

             دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: حفظ وحدت یک وظیفه الهی است

مشهد – ایرنا – دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: حفظ وحدت در جامعه اسلامی یک وظیفه الهی و از مهمترین تکالیف مسلمانان به شمار می رود.

آیت الله محسن اراکی روز یکشنبه در افتتاحیه نشست علمی امام رضا (ع) با موضوع 'سبک زندگی، همدلی و همزبانی' که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: وقتی جامعه ای دچار شکاف می شود در آن همدلی و همزبانی نیست و این جامعه مورد وثوق پیامبر اسلام (ص) نمی باشد.
وی بیان کرد: سبک زندگی از محورهای مهم جامعه اسلامی است که وحدت بین مذاهب اسلامی را تحکیم می بخشد و اگر اختلافی در فقه از دیدگاه مذاهب وجود دارد مربوط به نوع خرد آن می باشد، فقه کلان و فقه خرد اگرچه در هم تنیده اما در ادله حوزه های بحث و نوع مسائل مطروحه متفاوت است.
وی اظهار کرد: اگر فقهای اسلام و متفکران مذاهب اسلامی با یکدیگر همفکری و همدلی کنند و الگوی اسلامی مدیریت جامعه را تنقیح کنند به عدم وجود اختلاف بین مذاهب اسلامی پی خواهند برد و می توان به الگوی واحدی که مورد توافق همه مذاهب اسلامی می باشد، برای جامعه اسلامی ارائه کرد.
وی گفت: در قرآن کریم به دو نوع زندگی که متناقض از یکدیگر و از جهاتی به هم شباهت دارند، اشاره شده است، نخست زندگی ذاکرین که از آن به عنوان حیات ذاکرین تعبیر شده و دیگری زندگی غافلین که از آن به عنوان حیات غافلین تعبیر شده است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در قرآن کریم زندگی انسان را به پنج مرحله تقسیم کرده است، نخست حیات نباتی که خاصیت آن تغذیه و نمو است، دوم حیات حیوانی که خاصیت آن احساس و لذت است، سوم حیاتی است که انسان به تعقل و تفکر می رسد.
آیت الله اراکی گفت: انسانیت انسان به حیات عقل و تعقل بستگی دارد که موادش سمع و بصر است و انسان وظیفه دارد در این نوع حیات در آنچه می شنود و در آنچه می بیند بیاندیشد.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین خصوصیت های سبک زندگی اسلامی این است که به انسانها فرصت اندیشیدن در آیات الهی را می دهد.
وی افزود: مرحله چهارم از حیات انسان، زندگی ایمانی است و در قرآن کریم به آن تاکید فراوان شده است؛ مرحله پنجم از حیات انسان روح قدسی است که برتر از همه حیات ها می باشد لذا کاری که در ترویج سبک زندگی اسلامی انجام می دهیم این است که انسان را از مرحله زندگی حیوانی به مرحله زندگی ذکر برسانیم.
آیت الله اراکی تعقل بویژه تفکر در آیات الهی، قرآن کریم و اسلام و محبت خدای متعال و اولیای الهی را از محورهای سبک زندگی الهی برشمرد.
وی گفت: پرهیز از خودمحوری و توجه به خواسته های دیگران از آثار سبک زندگی اسلامی است که منجر به ترویج ایثار و از خودگذشتگی در جامعه می شود و وحدت را برقرار می سازد.
وی اظهار کرد: رهبری و پیروی از منویات ایشان محور وحدت در جامعه اسلامی است و این بزرگترین نعمتی می باشد که خداوند به این ملت عطا کرده و امور را به صالحان داده و جامعه ما را گرفتار حاکمان شرور نکرده است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اغلب رسانه ها انتقاد از عملکرد مسوولان را سرلوحه کار خود قرار داده اند، این در حالیست که انتقاد مفید و کارساز است اما در کنار آن باید اقدامات مثبت و نعمتی که خداوند به این کشور عطا کرده است را نیز مدنظر قرار داد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این همایش گفت: امروزه در شرایطی که استکبار درصدد اختلاف بین مسلمانان است به همدلی و همزبانی نیاز مبرمی داریم و ملت ما باید سبک زندگی را بر اساس آموزه های دینی و قرآنی بیاموزد و نسبت به مهرورزی و تواضع اهتمام بورزند؛ از طریق برگزاری این همایش ها باید ناهنجاریهای جامعه را شناخت و با کار علمی و فرهنگی جلوی حرکت آنان را گرفت.
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار افزود: از 100 مقاله رسیده به این همایش 15 مقاله به چاپ رسیده و در این همایش یک روزه صاحبان مقالات برگزیده در دو حوزه سبک زندگی اسلامی و همدلی و همزبانی حضور یافته و به بحث درباره موضوعات مطروحه در قالب دو کمیسیون مجزا خواهند پرداخت.
وی بیان کرد : ائمه جمعه شهرهای تبلیغی و علمای برجسته شیعه و سنی از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی مدعو این مراسم هستند؛ در پایان این همایش از کتاب سبک زندگی که می تواند نقطه عطفی در انتشار کتب در این سبک باشد، رونمایی می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۱
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی