بازمانده تایبادی

بازمانده تایبادی
فرماندار تایباد در گفتگو با مهر:

اراده نظام توجه به توسعه و معیشت ساکنان مناطق مرزی است

شناسهٔ خبر: 2881685 - 

تایباد-فرماندار تایباد با بیان اینکه توجه نظام به مناطق مرزی نگاهی توسعه ای و در راستای کمک به معیشت و رفاه مردم ساکنان مناطق مرزی است بیان کرد: در این راستا تلاش های ویژه ای در دستور کار قرار دارد.

حسین شرافتی راد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مردم روستاها نیروهای مولد کشور هستند و با توجه به این که امروز در روستاها کشاورزی و دامپروری تاحدودی کمرنگ شده باید شرایطی فراهم شود تا انگیزه ماندن برای ساکنین روستاها فراهم شود.

جشن آبرسانی در تابیاد برگزار می شود

فرماندار تایباد گفت: با اجرای طرح آب رسانی به روستای «ایله» تمام روستاهای این شهرستان از آب شرب سالم برخوردار می شوند و جشن آبرسانی در آینده نزدیک در این شهرستان برگزار خواهد شد.

فرماندار تایباد گفت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای برای زدودن چهره محرومیت از روستاهای مرزی و محروم کشور دارد.

شرافتی راد از گازرسانی به برخی روستاهای مستعد این شهرستان خبر داد و افزود: برنامه مطالعاتی گازرسانی به ۹ روستای بخش میان ولایت با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم نگاه ویژه ای به توسعه و آبادانی مناطق محروم داشته که این شامل حال شهرستان مرزی تایباد نیز شده است به طوریکه تمام روستاهای بیش از ۵۰خانوار این شهرستان از نعمت راه آسفالته برخوردار شده اند.

شرافتی راد گفت : پروژه فاضلاب شهری، احداث باند دوم محور دوغارون، تایباد-تربت جام، آبرسانی به شهر کاریز و استخر سرپوشیده دانش آموزی از مهمترین پروژهای نیمه تمام این شهرستان می باشد.

وی افزود: این شهرستان مرزی به عنوان اولین ورودی از سمت مرزهای شرقی کشور محسوب می شود که محل تردد تبعه کشور افغانستان می باشد و لازم است مسوولین کشوری و استانی به این شهرستان نگاه ویژه ای داشته باشند.

تامین مسکن روستایی در اولویت قرار دارد

وی تامین مسکن، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی روستائیان را در دستور کار مدیران شهرستان مرزی تایباد دانست و افزود: توجه به تامین مسکن اقشار کم درآمد ومحروم  وایجاد اشتغال وبهبود وضعیت معیشتی روستائیان از اولویت های کاری مدیران است.

وی افزود: یکی ازعمده ترین فعالیت های بنیاد مسکن تهیه واجرای طرح هادی در روستاهامی باشد وبنیاد مسکن انقلاب اسلامی تایباد در سطح ۳۵ روستا ی بالای ۲۰ خانوار فعالیتهای مهمی را دردستور کار قرارداده که تاکنون تهیه طرح ۲۹ روستا به اتمام  رسیده و باقیمانده روستاها تاپایان سال ۹۴ تهیه طرح می گردد.

وی افزود: شاخص تهیه طرح درشهرستان ۸۳ درصد است و در زمینه اجرای طرح نیز تاکنون ۹ روستا اجرای طرح تمام شده و۴ روستا در دست اجرا می باشد که شاخص اجرا در شهرستان ۳۷ درصد، در استان ۳۱ درصد و در کشور ۳۵ درصد است که شهرستان تایباد در این زمینه وضعیت بسیار خوبی دارد.

بهسازی مسکن روستایی در شهرستان

فرماندار تایباد تصریح کرد: طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستائی به عنوان یکی از فعالیت های بنیاد مسکن از سال ۸۴ با استفاده ازتجربیات ارزشمند چندین ساله درمناطق آسیب دیده در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح ویژه مقاوم سازی روستائی ازسال۸۴ تاکنون تعداد ۱۰۰۸ فقره تسهیلات ارزان قیمت باسود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت شده که ۸۲۵ واحد به مرحله پایان کار رسیده است.

وی گفت: همچنین تعداد ۳۹۰ فقره تسهیلات ۱۵میلیون تومانی درسطح روستاها با هدف تامین مسکن روستائی توزیع شده است و در راستای استفاده از اراضی و مکان های مناسب جهت ساخت و ساز روستائیان و جلوگیری از تخریب اراضی مزروعی در روستا و تامین زمین مورد نیاز جهت ساخت و مسکن جوانان فاقد زمین روستا، بنیادمسکن اقدام به تملک اراضی دولتی درمحدوده روستاها نموده که تاکنون ۱۲۲ هکتار زمین در ۱۲روستا تملک شده و ۵۸۰ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط باهدف تامین مسکن اقشار محروم جامعه و به ویژه  جوانان واگذار شده است.

مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به بنساد مسکن واگذار شده است

شرافتی همچنین از واگذاری اجرای مسکن مهر درشهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به بنیادمسکن خبر داد و افزود: بنیادمسکن واجدین شرایط درشهرهای کاریز و مشهدریزه را درقالب گروه های ساخت خود مالک جهت دریافت ۲۰میلیون تومان تسهیلات ساخت به بانک مسکن شهرستان معرفی کرده  و۱۰۹ نفر با اعتباری بالغ  بر دومیلیارد و صد و هشتاد میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده  و تاکنون ۹۸ واحد به مرحله پایان کار رسیده است.

فرماندار تایباد همچنین از تعداد ۱۳۹ پروژه نیمه تمام ملی، استانی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در این شهرستان مرزی خبر داد و افزود: در سال ۹۳ برای اجرای طرح ها از محل اعتبارات تملک دارایی ۴۷ میلیارد ریال، ماده ۱۲، ۱۰ اعتبار ۱۴میلیارد ریالی و ماده ۱۸۰ مبلغ ۹۲ میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی افزود: اعتبارات ملی این شهرستان در سال ۹۳ اعتباری بالغ بر ۱۲۸ میلیارد ریال بود و در سال جاری اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت اصلی کاری در سطح شهرستان تایباد قراردارد.

منطقه ویژه اقتصادی در دوغارون راه اندازی می شود

وی با بیان اینکه به‌زودی زمینه واگذاری زمین به ‌منطقه ویژه اقتصادی دوغارون آغاز می‌شود گفت: با اجرای این طرح سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون سرمایه‌گذاری کنند که مهمترین نیاز در منطقه ویژه و شهرک صنعتی مرزی شهرستان نیروی ماهر و متخصص است.

شرافتی ‌راد افزود: برای تحقق بستر نخبه‌پروری باید در سه زمینه خانواده، جامعه و جوانان تغییر ایجاد کرد و در شهرستان تایباد باید برای آموزش نیروی کار ماهر خانه تکانی اساسی صورت گیرد و مدیران در این زمینه به کمک بیایند.

مشکل اسناد روستایی به زودی حل می شود

فرماندار بیان کرد: باپیگیری های صورت گرفته و دستور استاندار محترم درسفر به شهرستان، رسیدگی به مشکلات اسناد مالکیت روستائی واراضی کشاورزی دشت کرات دردستور کار قرار گرفت وتوسط اداره منابع طبیعی و بنیاد مستضعفان بزودی مرتفع می گردد.

 شرافتی تصریح کرد: روستای کرات از دشت های پر مزیت باپتانسیل بالا درحوزه کشاورزی شهرستان محسوب می گردد و تولید محصولات کشاورزی آن  برای شهرستان تایباد بسیار مهم است و در توسعه کشاورزی نیاز به توجه بیشتری دارد و اجرای الگوهای نوین و مقاوم در برابر خشکسالی و افزایش تولیدات داخلی با فرآوری محصولات و احداث صنایع تبدیلی در آن ضروری است.

تایباد قطب کشاورزی خراسان رضوی

فرماندار شهرستان تایباد گفت: این شهرستان با تولید سالانه بیش از ۳۶ هزار تن محصول زراعی و دو هزار تن محصول باغی به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی خراسان رضوی محسوب می شود.

حسین شرافتی راد اظهار کرد : در سال جاری بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت هندوانه رفته است که به طور میانگین از هر هکتار بیش از ۳۰ تن هندوانه برداشت شده است.

وی اظهار کرد: در این صورت بیش از ۹۰ هزار تن هندوانه از این شهرستان روانه بازارهای سراسر کشور خواهد شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل سیل و تگرگ خسارت ۱۰۰ درصدی به برخی مزارع تایباد وارد شد افزود: شهرستان تایباد ۶۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات زراعی و باغی و ۱۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و ۷۵ درصد ساکنین آن در زمینه کشاورزی فعالیت می کنند.

شرافتی افزود: ۲۰ بهره بردار گلخانه نیز سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نشای خربزه و ۳۰تن خیار را در ۲۳ گلخانه این شهرستان تولید و روانه بازار می کنند

وی از برداشت ۱۲۶ هزار تن خربزه از سطح مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت خربزه رفته است که  متوسط عملکرد از هر هکتار حدود ۱۵ تن می باشد.

وی ابراز داشت: حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح زیر کشت خربزه شهرستان بصورت نشایی و از سطح ۱۴ گلخانه شهرستان بوده است که قدم مثبتی در جهت تغییر الگوی کشت شهرستان بوده است 

شرافتی راد افزود: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت ذرت علوفه ای در این شهرستان به یک هزار و ۳۰۰ هکتار رسید که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳ درصد افزایش داشت.

وی اظهار کرد: تایباد یکی از قطب های تولید ذرت استان خراسان رضوی است و ۸۰ درصد ذرت تولیدی این شهرستان به سایر شهرستان های استان صادر می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۹
barat kolsomiyan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی